خریدار انواع آهن و مس و لوازم انباری 

مجموعه انبارتکانی و کتاب تکانی

ضایعات و اهمیت بازیافت آن

ما به عنوان یکی از مجموعه های حاضر در فراید جمع آوری برای شما مطلبی را در ضمینه ضایعات و اهمیت بازیافت آن آماده کردیم . در عصر حاضر با توجه به پیشرفت های انکار ناپذیر بشر در عرصه های مختلف صنعتی و گسترده شدن نیازهای جوامع انسانی در استفاده از مواد اولیه صنعتی، شاهد حجم وسیعی از ضایعات در سراسر جهان هستیم. این روزها معدود افرادی پیدا می شوند که اصطلاح ضایعات به گوششان نخورده باشد و یا چیزی از آن ندانند. ضایعات به قسمتی از یک محصول تولیدی گفته می شود که در روند تولید آن محصول دچار نقص شده و به دلیل ناکارآمد بودن از ادامه ی فرآیند خط تولید کنار گذاشته می شود.

این قسمت از محصول دیگر قابلیت استفاده مجدد را ندارد و نمی توان روی آن به عنوان یک محصول سالم حساب باز کرد اما بازیافت پذیر بوده و طی مراحلی به بازیافت می رسد. ارزش پولی قابل توجهی که از خرید و فروش ضایعات به دست می آید، موجب ایجاد اشتغالی شده که در یک طرفش مراکز فروش و در طرف دیگرش مراکز خریدار را به فعالیت در این عرصه مشغول کرده است.

ضایعات و اهمیت بازیافت آن

در گذشته به دلایل مختلفی چون عدم شناخت و آگاهی کامل از ضایعات و انواع آن و با توجه به فقدان علم تکنولوژی، به مبحث ضایعات و بازیافت آن چندان توجهی نمی شد و به تبع مشکلاتی که به همراه داشت نیز از نظر پنهان نمی ماند. اما امروزه با پیشرفت روزافزون ملت ها در ابعاد مختلف صنعتی و علمی این مشکل تا حد بسیار زیادی برطرف شده که یکی از عوامل رفع آن، بازیافت می باشد. بیایید با ضایعات و اهمیت بازیافت آن بیشتر اشنا شویم .

ضایعات و اهمیت بازیافت آن

خریدار ظروف روحی و آلومینیم در کرج و شهریار

نقش ضایعات آلومینیوم در اکوسیستم

آلومینیوم یکی از عناصر موجود در جدول تناوبی است که رنگ آن سفید مایل به نقره ای می باشد. عدد این عنصر در جدول تناوبی 13 و علامت اختصاری آن AL می باشد. آلومینیوم 18% از پوسته زمین را شامل می شود اما با وجود این فراوانی، عنصر فلزی ناخالصی است که از سنگ های معدن به دست می آید. آلومینیوم فراوان ترین عنصر پس از سیلیسیم و اکسیژن و کاربردی ترین فلز پس از آهن است. این عنصر فلزی به گونه ای است که کیفیت آن در تولید و بازیافت تفاوتی نمی کند.

در گذشته به دلیل دشواری در استخراج و تولید آلومینیوم قیمت آن حتی از طلا هم بیشتر بود اما بعدها به دلیل پیشرفته تر شدن بسیاری از جنبه های زندگی انسان ها در صنعت و ساخت و ساز و یافتن راهی آسان برای استخراج و ساخت آلومینیوم، رفته رفته از قیمتش کاسته شد. لذا اهمیت آن تغییری پیدا نکرده است و کاربردهای بسیاری در صنعت دارد.

نقش ضایعات آلومینیوم در اکوسیستم

آلومینیوم نیز مانند بسیاری از ضایعات فلزی دیگر اگر در اکوسیستم رها شود می تواند خطرات بسیاری را برای محیط فراهم آورد. با توجه به کاربردهای مختلف آلومینیوم در صنعت و نیازهای انسان امروزی به آن، تولید و استفاده از آلومینیوم در ابعاد مختلفی گسترش یافته و به تبع، ضایعات حاصل از آن افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل برای دفع این ضایعات از چرخه طبیعت، خریدار ضایعات آلومینیوم در کرج به جمع آوری و بازیافت آن می پردازد.

دسته بندی ضایعات آلومینیوم در بازار ایرن

ضایعات آلومینیوم در بازار کشور ما به دو دسته آلومینیوم نرم و آلومینیوم خشک تبدیل می شوند. آلومینیوم نرم به لیل خلوص بیشتری که در آن وجود دارد از انعطاف پذیری و شکل گیری بیشتری برخوردار است و همین ویژگی سبب برتری آن نسبت به آلومینیوم خشک می شود. در موارد زیر چند مورد از ضایعات آلومینیوم نرم را که توسط خریدار ضایعات آلومینیوم در کرج معامله می شود، نام می بریم.

  • ضایعات حاصل از قابلمه و ظروف آشپزخانه: یکی از گسترده ترین کاربردهای آن در پخت و پز می باشد. ظروف آشپزخانه مانند قابلمه ها، قوری و کتری ها، از جمل محصولات آلومینیومی هستند که ضایعات حاصل از آن بازیافت می پذیرند. این دسته از محصولات آلومینیومی سبک می باشند اما به مرور زمان با توجه به عوامل مختلف و توصیه های بهداشتی، ظروف دیگری جایگزین آن ها شدند. ضایعات ظروف آلومینیومی در ردیف مناسب ترین ضایعات برای خرید و فروش هستند.
  • ضایعات حاصل از رادیاتور خودرو: رادیاتور خودرو قطعه ای است که برای خنک کردن خودرو تعبیه شده است و برای راه اندازی آن از مایع خنک کننده استفاده می شود. رادیاتور آلومینیومی مقاوم تر از نوع مسی آن می باشد و مدت زمان طولانی تری مورد استفاده قرار می گیرد. این به دلیل آن است که فرسودگی در آن ها دیرتر اتفاق می افتد.
  • ضایعات حاصل از درب و پنجره ها: با توجه به محصولات تولیدی گذشته، درب و پنجره های ساخته شده از جنس آلومینیوم عایق مناسب تری در مقابل صدا و حرارت هستند و هرچه زمان می گذرد استفاده از آن ها برای ساخت این گونه محصولات بیشتر می شود. چارچوب های کهنه این نوع محصولات، پس از حذف ضایعات آهنی موجود در آن به عنوان ضایعات آلومینیومی خرید و فروش می شوند.
  • ضایعات حاصل از سیم بدون روکش: آلومینیوم فلزی است که برای تولید انواع سیم های برق مناسب می باشد و در صنعت برق کاربرد زیادی دارد. یکی از ارزشمندترین ضایعات آلومینیوم، سیم ها و کابل های بدون روکش می باشند.
  • ضایعات حاصل از سیم و کابل های روکش دار: این نوع محصولات هادی جریان الکتریسیته می باشند و قیمت ضایعات آن به درصد آلومینیوم استعمال شده در ساخت و جنس محافظ آن ( از نظر سربی یا فولادی بودن) متغیر می باشد.
  • ضایعات حاصل از سیم مغزهای فولادی: این نوع محصول آلومینیومی به دلیل مقاومت در برابر دمای بالا، خوردگی و آلاینده ها، در مکان های صنعتی، خطوط انتقال برق، سواحل و مکان هایی که در معرض حرارت و رطوبت و آلودگی می باشند، استفاده می شود. از دیگر ویژگی های مثبت سیم مغزهای فولادی قیمت مناسب آن می باشد و ضایعات آن را پس از حذف مقدار فولاد موجود در آن، به قیمت سیم های بدون روکش محاسبه می کنند.
دسته بندی ضایعات آلومینیوم در بازار ایران   انبار تکانی
  • ضایعات حاصل از پروفیل: ضایعات حاصل از آن درصورت نداشتن پوشش رنگی، در رتبه بعدی ارزشمندترین ضایعات آلومینیومی محاسبه می شود. از جمله کاربردهای آن می توان در صنعت ساخت و ساز، برق، درب و پنجره سازی و … نام برد.
  • کابل های خود نگه دار: کاربرد آن در مواردی است که هادی جریان الکتریسیته در خطوط انتقال برق می تواند موجب بروز خطرات جانی و حوادث ناخوشایند دیگر شود. این حوادث اغلب به دلیل بی توجهی به مسائل فنی ایجاد می شود. از بارزترین موارد استفاده آن در محیط هایی با فضای کم می باشد. مانند کابل های متصل به تیر برق ها در فاصله بین درختان، خیابان ها و کوچه ها.
  • ضایعات حاصل از صفحات آلومینیومی: صفحات آلومینیومی پس از طی کردن مراحل تولید (ذوب، عبور از غلطک، سرمایش، فشرده سازی، فرزکاری و برش به ورقه های نازک) به کارخانه ها برای تولید یک محصول جدید فرستاده می شوند. از جمله کاربردهای آن در ساخت بدنه هواپیما، بدنه خودروها، نمای ساختمان و … می باشد. ضایعات حاصل از آن را در صورت نداشتن رنگ، در ردیف ضایعات پروفیل قیمت گذاری می کنند.

خریدار ضایعات آهن در کرج

در موارد فوق به معرفی برخی از ضایعات آلومینیوم نرم و ویژگی آن ها پرداختیم. حال می خواهیم مواردی از ضایعات آلومینیوم خشک را نیز نام ببریم.

  • ضایعات حاصل از سیلندر و پیستون: سیلندر یک فضای استوانه ای شکل خالی در موتور خودروها و پمپ ها می باشد که پیستون در فضای خالی آن حرکت می کند. جنس سیلندر از آلیاژ خشک است و چنان چه بار ضایعات حاصل از آن یکدست باشد، در میان ضایعات آلومینیومی خشک ارزش بالایی دارد.
  • ضایعات حاصل از رینگ خودرو: رینگ های خودرو با توجه به جنسشان به دو دسته آلومینیومی و فولادی تقسیم بندی می شود. رینگ های آلومینیومی دارای رنگی نقره ای بوده و از آن به عنوان رینگ اسپرت نیز یاد می شود. این دسته از محصولات آلومینیومی دارای سختی بیشتری هستند و فشار بیشتری را نیز تحمل می کنند اما اگر این فشار از مرز مقاومت آن ها پیشروی کند، امکان شکستن و خرد شدنشان وجود دارد. ضایعات حاصل از آن ها مانند ضایعات سیلندر اگر یکدست باشد از قیمت مناسبی برخوردار می گردد.
  • ضایعات حاصل از پره رادیاتور و شوفاژ: شوفاژ از طریق روش ریخته گری تولید می شود و ضایعات حاصل از آن را به صورت کیلویی یا پره ای خریداری می کنند.
  • ضایعات حاصل از ظروف نسوز چدنی: از دو بخش اصلی و مهم بدنه و پوشش تشکیل شده که بدنه آن به طور خالص از آلومینیوم است. به این شکل که آلومینیوم خالص را به شکل تابه یا قابلمه درآورده و به صورت ورقه ای پرس می کنند. در بازار از آن به عنوان ظروف چدنی یاد می شود. ضایعات حاصل از ظروف نسوز چدنی هم اگر یکدست باشند از ارزش قابل توجهی برخوردار می شوند.

ویژگی ها و کاربردهای آلومینیوم

از ویژگی های آلومینیوم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • دارای قابلیت لحیم کاری سخت و لحیم کاری نرم، جوش کاری و برش کاری می باشد.
  • آلومینیوم مغناطیسی نبوده و قابلیت شکل پذیری بالایی دارد.
  • در برابر هوا زود واکنش نشان داده و اکسید می شود.
  • دارای قابلیت ارتجاعی و چکش پذیری
  • پایین بودن قیمت نسبی
  • بالا بودن استحکام
ویژگی ها و کاربردهای آلومینیوم

آلومینیوم به دلیل کاربردهای فراوانی که دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. از مهم ترین کاربردهای آن می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • مور استفاده در حمل و نقل
  • مور استفاده در صنعت بـرق
  • مور استفاده در تولید لوازم خانگی
  • مورد استفاده در ساخت موشک ها
  • مور استفاده در صنعت خودرو سازی
  • مور استفاده در صنعت ساختمان سازی
  • مور استفاده در انواع بسته بندی ها و قوطی ها

کلام آخر

در مقاله ای که خواندید سعی بر این داشتیم تا شما کاربران گرامی را با خریدار ضایعات آلومینیوم و ضایعات و اهمیت بازیافت آن آشنا کرده و تعریف شاخصی را از مفهوم ضایعات و بازیافت آن ارائه دهیم. همچنین دسته بندی ضایعات آلومینیوم را در بازار ایران مشخص نموده و برای هریک ویژگی هایی را لحاظ کردیم. از شما کاربران گرامی تشکر می کنیم که تا پایان این مبحث ما را همراهی نمودید. امید به آن که مطالب ارائه شده مورد رضایتمندی شما عزیزان واقع شده باشد. چنان چه تمایل به خرید و فروش ضایعات خود داشتید، می توانید با شماره های قرار گرفته در صفحه تماس حاصل فرمایید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *